close
تبلیغات در اینترنت

تاریخچه سینما

همه چیز در مورد سینما Title=
  برادران لومير، در دسامبر ۱۸۹۵ دستگاهي را به راه انداختند كه سينماتوگراف نامداشت. اين دستگاه پيچيده عكس‌هاي متحرك را نشان مي‌داد. لومي‌ير با چرخاندن دستك آنعكس‌هاي متحرك را روي پرده‌اي سفيد به نمايش مي‌گذاشتند. آنها پس از استقبالپاريسي‌ها از سينماتوگراف، نمايندگاني به كشورهاي مختلف فرستادند تا مردم آن كشورهارا با اين دستگاه آشنا كنند. اما ايران دورهٔ قاجار يكي از اين كشورها نبود. سينما زماني‌كه به سرزمين ما ايران رسيد، اسباب‌بازي ملوكانه‌اي…
تاریخ : پنجشنبه 16 آذر 1391 زمان : 7:13 | نويسنده : alireza | نظرات ()

 

برادران لومير، در دسامبر ۱۸۹۵ دستگاهي را به راه انداختند كه سينماتوگراف نامداشت. اين دستگاه پيچيده عكس‌هاي متحرك را نشان مي‌داد. لومي‌ير با چرخاندن دستك آنعكس‌هاي متحرك را روي پرده‌اي سفيد به نمايش مي‌گذاشتند. آنها پس از استقبالپاريسي‌ها از سينماتوگراف، نمايندگاني به كشورهاي مختلف فرستادند تا مردم آن كشورهارا با اين دستگاه آشنا كنند. اما ايران دورهٔ قاجار يكي از اين كشورها نبود.

سينما زماني‌كه به سرزمين ما ايران رسيد، اسباب‌بازي ملوكانه‌اي در دست شاه قاجاربود. و اگر سفر مظفر‌الدين‌شاه به فرنگ در شروع قرن مصادف با نمايش برادران لوميرنمي‌شد. سينما در ايران چه سرنوشتي پيدا مي‌كرد؟ مظفرالدين‌شاه سينماتوگراف رامي‌بيند و دستور خريد آن را مي‌دهد و به ايران مي‌آورد تا از آن به‌طور خصوصياستفاده كند و سينما در پس پردهٔ حرم باقي مي‌ماند. سينما را مظفرالدين‌شاه واردمملكت كرد؛ اما نه به قصد خدمت به ملتش؛ بلكه در جهت ارضاي ذهن تنوع طلب و نوجويش.

چهار، پنج سال بعد از ورود خصوصي سينما به ايران نمايش فيلم توسط ميرزا ابراهيم خانصحاف‌باشي كه سفر به اروپا را تجربه كرده بود، علني مي‌شود. صحاف‌باشي كه با كاربردسينما آشنا شده بود، آن‌را به ميان مردم برد، اين تاريخ (۱۹۰۵) براي نمايش فيلم درايران سابقه‌اي آبرومند و هم‌عصر با اكثر كشورهاي پيشرفتهٔ جهان ارائه مي‌دهد. كارنمايش فيلم بعد از فقط يك ماه بهم مي‌خورد و صحاف‌باشي در پي گرفتاري‌هاي ماليدستگير و سپس تبعيد مي‌شود و سرانجام به هند مي‌رود و حركتش ناتمام مي‌ماند.

بعد اين باور بوجود آمد كه كار سينما را بايد خارجي‌ها برعهده گيرند و لذافعاليت‌هاي سينماداري را افراد غير ايراني شكل دادند. در كار فيلم‌سازي نيز وضع بههمين منوال بود.

با انقلاب مشروطه مجدداً اولين مباشران سينما در ايران اسامي غيرايراني داشتند: روسي‌خان (ايوانف)، آقايوف، اسماعيلوف، لوين و ياكوسبن. اولين ايراني خالصي كهنخستين فيلم ناطق را مي‌سازد، در آن‌سوي مرزها، در هند اجازهٔ كار پيدا مي‌كند.

از همان ابتدا، اقتباس و تقليد، ساختار سينماي ايران را دچار تشتت كرد و بنايي بدوناستحكام، فكر، ذوق و سليقه پي‌ريزي شد.

پيشگامان سينماي ايران هنر سينما را سال‌ها پيش در اين ملك متولد ساختند، كسانيچون: آوانس اوگانيانس، عبدالحسين سپنتا، خان بابا معتضدي، ابراهيم مرادي، اسماعيلكوشان، محسن بديع، احمد شيرازي، ساموئل خاچيكيان، مهدي اميرقاسم‌خاني، واهاكوارطانيان، آرمان، مسعود كيميايي، ناصر تقوايي، داريوش مهرجويي، علي حاتمي، بهرامبيضايي، نعمت حقيقي، فرخ غفاري، ابراهيم گلستان، عباس كيارستمي، امير نادري،محمدعلي فردين، اسفنديار منفرزاده، بهروز وثوقي، روبيك منصوري، ناصر ملك‌مطيعي،سهراب شهيد ثالث، پرويز كيمياوي، ابراهيم حاتمي‌كيا، رخشانبني‌اعتماد، و انبوه زنان و مردان ديگري كه اين هنر را كشف كردند، به بلوغ رساندندو گسترش بخشيدند.

در تمام اين سال‌ها، سينما در هر دوره و زمانه‌اي به شكلي درآمد. گاه هنر ناب بود وگاه وسيلهٔ تبليغ، گاه، اسباب تفريح و سرگرمي زمينه‌اي براي انتقال پيام. سينمايايران در اين سال‌ها انبوهي علاقمند را با خود همراه كرد.

امروزه دوربين و سينما كه آن را صنعت تصوير نيز گفته‌اند، ابزاري است توانمند دردست هنرمنداني كه مي‌كوشند به نگريستن معناي تازه‌اي ببخشند.

 

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

بازدید : 42
درباره : دانستنی ها در مورد سینما ,
مطالب مرتبط
آخرین مطالب ارسالی
نظرات

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
همه چیز در مورد سینما Title=